23 d’ag. 2010

Tossa Plana de Lles (2916 m) i Pic de Setut (2867 m)

L'EIN de la Tossa Plana de Lles és un espai natural situat a la zona nord-occidental de la Cerdanya. Entre les espècies protegides d'aquests paratges s'hi troba el gall fer i la perdiu blanca, espècies que viuen en espais naturals d'alta muntanya i que són molt difícils de veure.
L'espai geogràfic que abarca aquesta zona natural es troba a cavall entre la Cerdanya i Andorra i es caracteritza per les seves formes suaus que permeten un bon nombre de rutes i ascensions. Entre aquestes excursions en destaca la passejada (llarga) fins als estanys de la Pera o bé les ascensions a un bon grapat de cims com la Tossa Plana de Lles, el Pic de Setut, el Pic de la Muga o el Perafita.
La Tossa Plana de Lles, per la seva banda, és el cim més alt de la Cerdanya, amb permís del Carlit que, tot i ser només 6 metres més alt, es troba a la Cerdanya francesa. Malgrat la seva alçada, superior als 2900 metres, aquest cim fàcil de pujar és el que rep menys afluència de gent de tots els "2900" d'aquesta regió del Pirineu. Potser per aquest motiu, és una muntanya que atrau a gent a qui els agrada cims "solitaris".

Fitxa Tècnica
Punt de sortida: Refugi Cap de Rec (1980 m)
Punt d’arribada: Refugi Cap de Rec (1980 m)
Horari: 4h (pujada i baixada)
Desnivell: ± 960 m
Alçada: 2916 m
Material: No es necessita material específic durant l’estiu. A l’hivern pot necessari l’ús de crampons i piolet o bé raquetes de neu. També és un cim molt senzill per pujar amb esquís. Cal considerar que s’ha de portar aigua perquè a partir del refugi de Pradell no se’n troba en el recorregut.
Dificultat: Baixa.

Per accedir al punt de partida cal agafar la carretera N-260 des de Puigcerdà direcció a la Seu d’Urgell. Una vegada s’ha creuat el poble de Martinet, s’agafa la carretera LV-4036 que es desvia a la dreta cap a Lles i Arànser. Continuant sempre cap a Lles, es creua el poble i es continua durant 7km per una pista asfaltada en molt bon estat fins a l’estació d’esquí de fons de Lles i el refugi de Cap de Rec.
Si es vol començar l’ascensió des del refugi de Pradell, es pot continuar per la pista, ara de terra, que surt a l’esquerra i que va fins als Estanys de la Pera.

Cap de Rec (1980 m). Ample zona de serveis on espot trobar el pàrquing del mateix refugi, a més d’una altra zona d’aparcament més gran de les pistes d’esquí. Cafeteria i restaurant. Des d’aquest punt es poden començar moltes excursions per aquesta zona de la Cerdanya, entre elles al Pic de la Muga o als estanys de la Pera, entre d’altres.

El Cadí es deperta sobre un mar de núbols

Sortint del refugi de Cap de Rec, s’ha de recular uns metres fins al restaurant/cafeteria que es troba poc abans d’arribar al refugi per la pista. Des de darrera d’aquest es segueixen les marques de la pista d’esquí de fons (itinerari 18) que va fins al refugi de Pradell al qual s’arriba amb poc més de mitja hora a través d’una bosc de pi negre. Des d’aquest lloc es pot gaudir d’una vista fantàstica de la Serra del Cadí.

Refugi de Pradell (2100 m). Petit refugi tancat que depèn de l’anterior refugi (Cap de Rec). També pot ser un punt de partida d’aquesta ascensió si s’ha escollit pujar amb el cotxe fins aquí.

Refugi de Pradell

A partir del refugi es deixa de seguir l’itinerari 18 per agafar l’itinerari 19. Just darrera del Refugi de Pradell, es retroba la pista fresada que ve del refugi de Cap de Rec, la qual es va trobar i des d’aquesta es veu un corriol que s’enfila en forta pujada enmig d’una pineda fins a un extens pla.

Pla de les Someres (2335 m). Límit de vegetació. A partir d’aquesta zona es substitueix la pista ampla i pedregosa entremig de bosc de pi, per un corriol amb alguns arbres morts al seu voltant. Gran zona de pastura.

Pla de les Someres

El camí presenta dues variants. Per una banda es pot continuar pel camí marcat que porta directament a la Tossa Plana de Lles seguint l’it. 19 amb fites que es devien a N-NE per remuntar un fort desnivell. O bé es poden seguir les fites que es troben al camí i es desvien a NW, seguint pel marge esquerra del pla en sentit ascendent i continuant sempre en direcció al pic de Setut. Decideixo pujar pel camí que va directe a la Tossa Plana de Lles i tornar pel camí que baixa del pic de Setut.
Aquest és el tram de pujada més forta i més directa i s’arriba a un primer altiplà des d'on ja es pot veure el cim una mica més a prop.

Detall de la pujada directa

Altiplà superior (2780 m). Primer altiplà des d’on es pot començar a veure el cim.
Un cop s’ha assolit aquest altiplà ja s’ha superat la pujada més forta i es continua cap al nord.

Ja es veu el cim, al fons

Tossa Plana de Lles (2916 m). Més que un cim es pot considerar un altiplà. Pessebre, pedró i llibre de registres. En els mapes andorrans també consta com a Pic de la Portelleta. El panorama que ens ofereix aquest cim és molt extens. Cap a l’oest es pot veure la Maladeta, les muntanyes dels Pallars i Andorra; a l’est els cims de la Cerdanya i el Canigó i cap al sud el Cadí.
Tossa Plana de Lles, 2916 metres

Carena fins al Pic de Setut

Una vegada es deixa l’ample cim, es continua en direcció W seguint l’ampla carena. Es passa un coll de formes suaus i es puja al següent cim, el Pic de Setut, a través d’una curta i senzilla grimpada.

Últim tram fins al Pic de Setut
(Si es realitza aquesta part de la ruta en temporada hivernal, compte amb les cornises de neu que es poden formar per la cara N d’aquesta cresta.)

Pic de Setut (2867 m). A diferència de l’anterior cim, aquest té unes formes molt reduïdes. Ofereix una gran vista de la Tossa Plana de Lles i dels cims més orientals així com de la seva vessant andorrana.
Pic de Setut, 2867 metres

Cara Nord de la Tossa Plana de Lles

Vall de Madriu, Andorra

Estanys de Setut

La tornada es realitza pel camí que baixa cap als estanys de Setut fins a tornar a recuperar el camí que s’ha abandonat al Pla de les Someres.

1. Just acabo d'arrivar de fer la ruta; tossal de la plana de Lles, pic de setut i collada de setut sense oblidar els estanys de setut. Ha estat molt xulo, de fàcil ascensió tret de la collada de Setut. Un paisatge preciós!

2. Fantàstic! És una ruta molt agraïda: facileta i amb unes vistes excel·lents.