26 d’oct. 2014

Puig Cornador (1229 m). Ruta agradable, cim normalet.

Amb el propòsit d'acabar els cims centenaris de la província de Girona, vam anar a fer una visita al Puig Cornador. Provablement no ens hi hauríem acostat si no hagués estat per la llista de la FEEC. És una serra molt boscosa, on la vegetació redueix considerablement les vistes, sobretot cap al nord. Així que si algú vol tenir una bona panoràmica dels Pirineus, aquesta no és una bona opció. Ara bé, cap al sud es pot contemplar una gran extensió de territori.

La ruta escollida surt d'Alpens i s'enfila cap al Grau de l'Olla i el Coll Mercadal. A mesura que ens acostem a la part superior de la serra, passem per Sant Martí de Vinyoles i l'ermita de Santa Margarida de Vinyoles. Val la pena quedar-se una estona a l'ermita contemplant el paisatge que s'obre cap al sud fins a Montserrat. Continuem carenant i assolim el Puig Cornador, coronat per una bandera de grans dimensions. La tornada la farem directes seguint les marques del GR 1 fins arribar, de nou, a Alpens.

Punt de sortida: Alpens (870 metres)
Punt d’arribada: Alpens (870 metres)
Horari: 4 hores 10 minuts
Cim: Puig Cornador, 1229 metres
Dificultat: Fàcil. Es pot considerar una passejada llarga però no presenta cap dificultat més enllà del desnivell i la distància.

Itinerari
Comencem a caminar des d'Alpens amb un dia esplèndid.

Deixem el poble per i anem fins un petit oratori dedicat a Sant Antoni. Aquí comencem la circular, la pujada la farem per la dreta. Més tard vindrem per l'altre camí.

Baixem fins al torrent de Matamosses i remontem la pista que puja fins al Collet de Comadill i la casa dels Enfruns.

Des dels Enfruns hi ha dues opcions, seguir la pista que es desvia a la dreta o bé pujar recte seguint un corriol que va vorejant la serra que tenim davant. Nosaltres, preferim el corriol, que ben aviat es transforma en un camí més ample que creua el Clot de Ravinelles.

Continuant camí amunt, retrobem la pista que hem deixat abans a l'alçada del Grau de l'Olla. Masia semiabandonada. Vam trobar-hi un personatge descendent directe de l'home de Cromanyó que ens va deixar molt clar que "ell vivia allà".

A partir del Grau de l'Olla, el camí és molt agradable, amb prats i boniques pinedes.

Coll Mercadal, 980 metres.

Aquest tram de camí oeferix unes vistes molt bones cap al sud, cap al Montseny.

Ens acostem a la part superior de la serra, i trobem Sant Martí de Vinyoles, un petit nucli rural.

Aquí ens apareixerà el GR 1 que ve de Ripoll i que ja no haurem de deixar fins al final del recorregut. Sant Martí va quedant avall.

I nosaltres ens acostem a la part superior de la serra.

Santa Margarida de Vinyoles. Ermita situada a la part superior de la serra.

Aprofitem per fer un petit descans i contemplar el paisatge cap a Osona, el Montseny i la Garrotxa.

Però també cap al sud, fins a Montserrat.

Continuarem la ruta seguint el Serrat del Castell, on sembla que encara hi ha bones vistes. Ja que en Marc està totalment encantat.

I finalment assolim el Puig Cornador després de fer el tram final de pujada que el connecta amb el Coll Tallat.

Puig Cornador, 1229 metres. Un altre 100 Cims a la butxaca, encara que pel meu gust no té massa atractiu.

I la foto de grup. D'esquerra a dreta: Marc B., Marc P., Xavi i Miquel.

Algunes de les poques vistes que ofereix aquest cim. Cap al Puigsacalm.

Montserrat i el Montseny al fons i mig encalitjat.

Sense entretenir-nos més al cim, tornem al Coll Tallat i prenem el GR 1 que baixa cap a Alpens. El camí és força còmode i no té pèrdua.

Roca de Pena, gran paret rocosa que apareix al marge del camí...

...sorprèn pel seu gruix.

Poc a poc van apareixen les primeres masies d'Alpens, això significa que ens acostem al final del recorregut.

Però abans d'acabar, ens apareixen els pollegons del Pedraforca, una imatge bonica per tancar la passejada d'avui.

I sense més novetats arribem al punt on hem començat la circular i desfem el camí fins a Alpens.

Així hem fet el Puig Cornador. Una ruta amb trams bonics per pujar a un cim normalet del Ripollès.

1. Hola Marc,
    tot i que no ens coneixem, sóc un ferm seguidor del teu blog des de fa més d'un any. M'agraden les excursions que expliques, ja que sovint m'ajuden a descobrir paratges desvoneguts. No és el cas d'avui, però, ja que Alpens és la meva segona casa i un poble que porto al cor. Com tu dius, el Puigcornador no és un gran pic, però tota aquesta zona a cavall entre Osona, Ripollès i Berguedà té racons molt bonics. També és cert que cada cop en queden menys, però. Fa uns 25 anys, aquests boscos eren paradisíacs, però la falta de bestiar, les activitats forestals i l'obertura de carreters, han malmès força aquests racons. Sense anar més lluny, continuant de Puigcornador cap al collet de les bruixes, a mà dreta hi havia uns planells preciosos on era un goig perdre't, a la tardor... Actualment, però, ni planells ni bolets, només bardisses per totes bandes!!! Part de l'encant d'aquest entorn són també les masies, al majoria abandonades, però impactants per la seva grandària i bellesa (Tremolosa, Clarà, ...). Finalment, no sé si vau fer-ho o no, però és obligatori fer un àpat a la Fonda d'Alpens. El menjar és 100% casolà, exquisit, i l'ambient autèntic. Crec que costa trobar fondes d'aquest estil actualment.
    Bé, només desitjo que disfrtutessiu de l'excursió i de l'entorn!!

Joan Casals

1. Hola Joan,
      moltíssimes gràcies per seguir el blog. Per mi és una sorpresa saber que hi ha gent que segueix les excursions que publico i veure que hi ha gent que em segueix des de fa temps encara m'alegra més. Conec poc aquesta zona, l'any passat vam anar al Pedró de Matamala i alguna visita més al sud, cap al santuari dels Munts. De totes maneres em sembla una zona bonica però un xic abandonada, a cavall entre dues vies de pas com són el corredor del Ter i el del Llobregat. Finalment dir-te que no vam quedar-nos a dinar però està bé saber que existeixen aquestes fondes.
      Moltes gràcies i salut!

2. On es poden trobar les teves sortides que en el blog surten arxivades per odre cronològic?

1. Hola, pots trobar totes les sortides a la part superior del blog. Estan classificades per zones en menús desplegables. Crec, però, que els menús desplegables només són per la visualització web, no surten en la visualització Android.